Ravintolamarkkinointia paikallisella tavalla: hyödynnä banderollit
Ravintolamarkkinointi ei paikallisella tasolla todellakaan ole mitään rakettitiedettä. Ravintola-alalla kaikki perustuu siihen, että perustuote on kunnossa, ja sen päälle voidaan sitten lähteä rakentamaan eteenpäin kohti niitä ravintoloitsijan mahdollisia tavoitteita. Ovat ne tavoitteet sitten mitä tahansa, ravintolan tehdessä mainontaa ja omaa markkinointiaan, niiden tavoitteiden pitäisi olla koko henkilökunnan tiedossa. Jos esimerkiksi banderolli laitetaan ravintolan ulkopuolelle kuukausien ajaksi, on hyvä tietää täsmälleen, mitä sillä halutaan saavuttaa.
Paljon totta kai riippuu myös siitä, onko ravintola omassa kiinteistössään, vai kenties kauppakeskuksen sisällä. Onko oma kiinteistö keskustassa, vai kenties ison ja vilkkaan tien varrella? Jokainen ravintola on aina oma tapauksensa, ja ratkaisut jotka toimivat yhdessä ravintolassa, eivät välttämättä toimikaan toisaalla.

Ravintoloiden toiminta perustuu tuotettavaan palveluun ja tuotteeseen, joita voi olla esimerkiksi:
- olutpub
- viihderavintola
- ruokaravintola
- pikaruokaravintola
- grillli
Jokaisessa näissä on sitten luonnollisesti alaluokkia, mutta jokaisen ravintolan tulisi tietoisesti olla jonkinlainen ravintola, sillä silloin sitä voidaan käyttää myös markkinoinnissa. Esimerkiksi mainoslakanoita ja banderolleja voidaan asettaa myös muualle paikallisesti paikkoihin, joihin niille on lupa.
Nykyaikaisessa digitaalisessa maailmassa mainoslakananat eli banderollit ovat osittain unohdettuja mainosmahdollisuuksia, mutta niitä ei pidä väheksyä. On sellaisen asettamispaikka ravintolan omissa tiloissa tai vaikkapa siellä tien varrella, mainosbanneri voi olla se yksittäisistä markkinointitoimenpiteistä sekä toimivin, ja pitkäaikaisin – eikä se ole investoinniltaan sen erikoisempi kuin esimerkiksi mainostaminen paikallislehdessä.
Mutta jos ravintolan oma tuote ei ole kunnossa – esimerkiksi ruokaravintolan toiminta on hidasta, ruoka ei vastaa hintatasoa, tai viihderavintolan sisustus on vanhentunutta, eikä musiikkikaan ole tätä päivää, ei niitä asioita saada markkinoinnin avulla muutettua. Jokaisen ravintoloitsijan tulisi laittaa ensin oma ravintola kuntoon, ennen uuden markkinoinnin aloittamista.

Mainosbanderollissa on myös se hyvä asia, että sellaisen vaihtaminen ei ole mitenkään mahdottoman iso työ, ja tekemällä samalla kerralla useampi kampanjalakana, voidaan mainoksia vaihtaa tasaisin väliajoin – näissä suunnitteluasioissa paikallisia ravintoloita voi auttaa mm. paikallinen mainosteippaamo Omalogo.
Ravintolamainonta ja markkinointi on luonnollisesti paljon muutakuin kuin vain ulkomainoksia ja ravintolan omia ständejä kadulla – ravintolamainonta on myös ruokalistoja, flyereita, ja myös sitä digitaalisuutta – näissä kaikissa Omalogo voi auttaa kymmenien vuosien kokemuksella ravintola-ja hotellialalla.

Mainosbanderolli
Mainosbanderollin tulee aina olla selkeä – siinä ei pidä yrittää kertoa kaikkea mahdollista, vaan malleja voivat olla esimerkiksi:
- kuukauden tarjoustuote
- uuden ravintolan osoitteen mainos
- kotiinkuljetusmainos
- kuukauden live-illat
Mainosbanderollin merkityksessä ravintolan markkinoinnissa on paljon se, minne se sijoitetaan. Esimerkiksi ruokaravintolan banderolli voisi hyvinkin olla jäähallissa tai urheilukentällä, mutta iltaviihderavintolan jossain keskusta-alueella esimerkiksi kiinteistön seinällä.
Siinä missä digitaaliset alustat kuten verkkokaupat, sosiaalisen median kanavat ovat ottaneet oman osuutensa kaikesta markkinointitoimista, kannattaa mainostajien muistaa, että suurin osa ihmisistä kuitenkin liikkuu päivittäin. Sijoittamalla oman mainosbanderollin tämän liikenteen varrelle kuukausien ajaksi, saattaa todellakin tuottaa sen tarvittavan eron kilpailijan näkyvyyteen – kunhan vain se perusta, eli ravintolan oma palvelu ja tuote ovat kunnossa.
Isoja kysymyksiä – miten edetä?
Ravintolamainonta ja markkinointi ei siis todellisuudessa ole vaikeata. Aluksi pitää oma pesä saada kuntoon ja sen jälkeen pitää valita maali, mikä on tavoitteena. Maali voi olla asiakasmäärät, kertaostokset tai kokonaistulos, mutta jonkinlainen tavoite pitää aina olla – myös mainonnassa, miten muuten voisit analysoida, tuottiko mainonta sitä mitä siltä odotettiin, ja paljon siihen panostettiin. On myös hyvä ymmärtää, että kaikki markkinointi ja mainonta ovat enemmän maratooneja, kuin pikajuoksuja, eikä yhdellä pikapyrähdyksellä yleensä saada kovinkaan pitkäaikaisia tuloksia.